Weer een olifant en een vlucht over de Delta! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu Weer een olifant en een vlucht over de Delta! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu

Weer een olifant en een vlucht over de Delta!

Door: Jenny Geurts

Blijf op de hoogte en volg Jenny

06 Augustus 2011 | Botswana, Maun

Zaterdag 6 augustus
Pap had vannacht gedacht dat ik naar de wc moest omdat ik hem een paar keer aangestoten had. Maar doordat ik oordopjes op had kon ik niet horen dat hij iets tegen mij zei dus stootte hij mij ook weer aan. Dus dat werkte lekker handig  Dus we hebben elkaar goed wakker gehouden met al stoten . Om 6 uur/half 7 opgestaan voor een optionele wandeling. Veel mensen bleven ook lekker liggen. We zijn die ochtend eerst met het bootje een stuk gaan varen naar een ander wandelgebied wat verderop. En we hadden dit keer weer geluk! Weer een olifant en ineens recht voor onze neus! We moesten heel erg stil zijn en zorgen dat de olifant op zeker 30 meter van ons vandaan blijft. Na wat mooie foto’s gemaakt te hebben van dichtbij met een tevreden gevoel richting het kamp terug. Om 9 waren we terug en om half 10 moesten we onze spullen gaan opruimen, alles weer de boten in, over de Okavangodelta varend. Heerlijk weer die rust zo varend over de delta, tussen het riet, het kabbelende water, heel rustgevend, je beseft je dan echt dat je het goed hebt! Na zo’n uur kwamen we aan bij de oever waar alweer nieuwe mensen stonden om te vertrekken. Toen weer alle spullen uit de boten en de truck in. We zongen nog eens het liedje van ‘ik heb een tante in Marokko’ en nog een groepsfoto en uiteindelijk kregen we nog ‘Kalabogga’ te horen wat ‘dankjewel’ betekent! Iedereen gaf elkaar nog een hand, we gaven de bootjongen nog een pak koekjes en 20 pula. Wat grappig is, is dat dat mensen ook Pula heten.
Nog net voordat we de truck in gaan om terug te rijden kon en mocht ik nog een foto maken van een moeder met haar baby op schoot. Erg leuk dat dit mocht. Hoorde later van pap dat dit kind erg ziek was geweest en daarom nu nog niet kon lopen.
In de truck kreeg ik nog een grote vuilniszak om naast mij neer te zetten, want we moeten ook onze eigen vuilnis meenemen. Helemaal lekker was het dat er gaten in deze vuilniszak zaten… . Mmm… maar goed dat we snel genoeg aanreden en geen last meer van de stank hadden. We kwamen weer langs verschillende dorpjes, hutjes, mensen die 2 koeien hadden als bezit en dat was dan ook alles. Een koe gold dan ook als aanzien.
In een van de dorpen was een trouwerij gaande. Door het hoge water waren ook verschillende dorpen onder gelopen. Normaal gesproken zouden we nog bij een dorp gaan kijken maar dit kon nu dus niet.
Toen terug naar Maun naar de camping. Het was weer lekker om terug te zijn. 2 dagen was toch wel lang genoeg, maar sommige vonden het ook jammer om al te gaan na 2 dagen en een van de meisjes uit de groep vond een van de Botswaanse jongens erg leuk… .
Op de camping konden we weer lekker gebruik maken van een normaal toilet en konden we ons douchen! Helaas was het water van de douches erg summier, dan kwam er wel water uit en dan weer niet en dan was het warm water weer op . Besloten om de kleren maar eens te gaan wassen en te laten drogen in de zon. Daarna de spullen weer in de juiste tassen doen en de tent natuurlijk weer opzetten. Heel wat mensen hadden voor vanavond weer een huisje genomen dus dit betekende dat we weer een extra lekker bed konden maken met dubbele matrassen! En toen was het alweer tijd voor de lunch.
Na het lunchen was het dan zover! De rondvlucht over de delta! Als verrassing mocht Dave ook mee, we hadden nog een plekje over en hij had nog nooit gevlogen over de Delta dus dit was een hele ervaring voor hem. Opvallend waren de piloten van de vliegtuigjes. Ze waren allemaal vrij jong en allemaal blank, of ligt het nu aan onze leeftijd? Met 5 mensen konden we in een vliegtuigje, samen met Hans, Anna, Dave, pap en ik. Het was heel anders vliegen in zo’n klein vliegtuigje. Er wordt gedraaid aan een schijfje en dan wordt er ergens aan getrokken. Maar met al dat gedraaid en getrek aan dingen vlogen we al snel boven de Okavangodelta. Eenmaal in de lucht kreeg je een heel mooi zicht over de Delta, het water en je zag ook meteen hoe weinig dieren er maar te zien waren door de hoge stand van het water. Zo nu en dan zagen wij een paar olifanten, vechtende olifanten, een groep leeuwen meende Hans ergens te zien, andere groepen hadden een giraffe en een springbok gezien. Verder vlaktes met wat bomen, heel veel termietennesten! Deze nesten rijzen als torentjes uit het landschap. Soms zag je hutjes en plaatsen waar het land bewerkt werd, een man in een bootje, paden waar de dieren gelopen hadden of een pad waar een truck reed.
Ik merkte wel dat ik mij soms een klein beetje misselijk in het vliegtuigje voelde, het was ook erg warm. Wat heel erg leuk was, was dat je vanuit het vliegtuigje de andere in een ander vliegtuigje zag zitten. Ze kwamen extra langs ons vliegen! En dan voor de grap onder of boven ons. Erg leuk!
Eenmaal terug was het ook lang genoeg geweest, was bang dat ik anders misschien had moeten overgeven. Ondanks was de vlucht erg leuk! Op een gegeven moment kwam Dave erachter dat hij zijn mobiel in het vliegtuig had laten liggen. Hierdoor moesten we een uur wachten voordat we terug naar de camping konden. Maar dit vonden we niet erg en konden we dankbaar gebruik maken door lekker voor souvenirs te gaan kijken en kopen. Een heel leuk T-shirt voor Liv gekocht. Daarna lekker op een terrasje gezeten! In het café hadden ze een hele leuke foto hangen van een leeuw die bij een vliegtuig zat. Toen iedereen weer terug was en nog een paar mensen bij de Spar (ja, ja die kom je hier overal tegen) waren geweest konden we vertrekken. Even later moesten we nog even stoppen bij een ander benzinestation waar ook weer een Sparwinkel was, hier moesten we Misheck ophalen want die had daar de boodschappen ondertussen gedaan. Alleen kregen we toen problemen met de truck. Er kwam ineens allemaal zwarte rook uit de truck. We gingen steeds langzamer rijden maar er kwam steeds meer zwarte rook! Toen moesten we met de truck aan de kant van de weg stoppen en alle spullen uit de truck halen, dit was dan meteen een goede opruiming, oplader van de camera ook weer gevonden . Daar stonden we dan aan de kant van de weg en het begon al donker te worden, meteen de muskietenspray erbij. Schijnbaar was het klepje van de motor niet goed, waardoor er geen lucht weg kon. Dave had het weer kunnen maken en konden we weer verder. Alle spullen weer in de truck en voor het eerst in het donker met de truck verder gereden. Rogier was de enige die niet mee was gegaan. Hij was zich al flink zorgen aan het maken waar we bleven maar hij had ook genoten van de rust.
’s Avonds hielp pap mee met koken en heb ik een poging gedaan om te gaan douchen wachtend in een lange rij… Dus maar besloten om een andere keer te gaan en mam maar even gebeld dat alles nog prima was en ook weer veilig geland waren na een vlucht over de delta. Weer heerlijk gegeten vanavond, kan ook niet anders als pap meegeholpen heeft . Toen nog even de afwas doen, dit was dit keer heel gezellig samen met Anna, Izi, Senne want al zingend zongen we af, het was eigenlijk jammer dat de borden op waren en dat we klaar waren! Zo en toen nog een poging om te gaan douchen, dit keer gelukt maar dan wel met lauw water en toen lekker het bed in en heerlijk op 2 matrassen geslapen…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

Ik ben Jenny Geurts 30 jaar, ben leerkracht van beroep en werk op een basisschool en volg daarnaast vol enthousiasme een opleiding tot massage therapeute. Ik ga samen met mijn vader Jac Geurts (58 jaar) naar Afrika, want: Zo'n 2 jaar geleden bedacht ik mij dat mijn vader nog nooit een verre reis had gemaakt. En aangezien mijn moeder niet van reizen houdt en mijn vader wel, besloot ik mijn vader te verrassen door hem te vragen wat hij nog graag van de wereld wil zien en dat ik dan met hem mee zou gaan. En zijn antwoord was: Dat vind ik geweldig! Dan wil ik graag naar Afrika. Helemaal blij en enthousiast gingen wij op zoek naar de reis van zijn leven en kwamen uit op een 24-daagse kampeerreis met Djoser door Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zambia. Een geweldige reis die we vast nooit zullen vergeten. Helaas kon het vorig jaar niet doorgaan vanwege gezondheidredenen maar dit jaar gaat het dan werkelijk gebeuren. Nog 1,5 week te gaan, spannend! Nu is het nog aftellen en de laatste spullen verzamelen om in te pakken voor een onvergetelijke ervaring...

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 37279

Voorgaande reizen:

06 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Van Delhi naar Bejing 2013

19 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

Jac en Jenny naar Afrika

Landen bezocht: