Prachtige cruise op de choberivier! - Reisverslag uit Chobe, Zambia van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu Prachtige cruise op de choberivier! - Reisverslag uit Chobe, Zambia van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu

Prachtige cruise op de choberivier!

Door: Jenny Geurts

Blijf op de hoogte en volg Jenny

07 Augustus 2011 | Zambia, Chobe

Zondag 7 augustus
’s Morgens om half 6 op om nogmaals te gaan douchen maar dan met warm water. Het water ging dit keer wel, het was wel warm maar je kreeg tussendoor maar een klein straaltje of helemaal geen straaltje . Had van de matrassen helaas wel wat rugpijn gekregen, zo zie je maar dat je beter wat harder kunt liggen en dat dit dan beter voor je rug is!
Zo toen de tent weer opruimen en de tassen weer de truck in. ’s Avonds hadden wij al onze waardevolle spullen in de truck gelegd, om ervoor te zorgen dat er geen spullen weggehaald worden. Dave en Misheck sliepen in de truck en paste dan meteen op onze spullen. Zo en toen lekker ontbijten en ons lunchpakket klaarmaken lekker met goudse kaas erbij ! En om 7 uur vertrek, hieronder de uitleg vanuit de reisbeschrijving:
Vandaag rijden we over een kaarsrechte asfaltweg naar het kruispunt bij Nata, van waaruit we afslaan en noordwaarts rijden naar het Chobe Nationaal Park. Dit park is vooral bekend van beroemde natuurfilms, die hier gemaakt werden in opdracht van de National Geograpic Society. Met name de film Eternal Enemies, die verhaalt over de eeuwige strijd tussen leeuwen en hyena’s, geniet internationale faam. Het park kent een enorme verscheidenheid aan wild en is vooral bekend om zijn enorme olifantenpopulatie. Met name in het najaar en in de winter houden veel olifanten zich op in de buurt van de Chobe-rivier. In het Chobe Nationaal Park maken we een mooie boottocht op de rivier. Die biedt je de gelegenheid om het wild, dat aan de oevers komt te observeren en te fotograferen. Olifanten, neushoorsn, krokodillen en verschillende vogels zijn hier te spotten.

Vandaag dus een lange rit van wel 600 km naar het Chobepark. Je kunt alleen maar rechtstreeks met een 4 wielaandrijving in de droge tijd richting dit park rijden. Onderweg moeten we uitwijken voor zebra’s, we zien grote gieren bij een kadaver naast de weg. Landschappen veranderen van Savannah naar uitgestrekte grasvelden met een aantal boompjes. Naarmate we meer naar het noordoosten gaan zien we steeds meer bomen, het gras is wel droog, de bomen zijn groen, oranje, bruin. Daarna zien we weer steeds meer velden met gras met enkele bomen en niet snel daarna zien we weer steeds meer bomen met zo af en toe een zwarte vlakte alsof er een brand gewoed had. Uiteindelijk zien we steeds meer vlaktes met bomen, op het moment dat ik mij net aan het bedenken was hoe vlak het hier eigenlijk is, zag ik voor mij de weg omhoog gaan en werd het landschap meer heuvelachtig met veel verdroogde bomen en soms een groene boom ook de aarde wordt meer rood van kleur. Plotseling zien we een groepje olifanten aan de zijkant van de weg. We naderen Chobe en komen dan ineens in een dorp aan waar de geiten over de weg lopen. Kraampjes langs de weg met een kapsalon dat bestaat uit een open klein huisje met een stoel erin. Verder zie je veel hoogspanningsmasten en zijn er veel oude huisjes. Snel genoeg waren we er dan ook en lekker op tijd dit keer!
Dit betekende dat we voor de allerlaatste keer onze tent moesten opzetten. Daarom maar even een foto genomen van deze actie voordat we aan de thuisblijvers niet meer kunnen bewijzen dat pap en ik samen in staat zijn om een tent op te zetten. Maar goed ook dat het de laatste keer is dat we de tent moeten opzetten want de rits van de tent was behoorlijk gammel!
Je kunt heel goed merken dat de temperaturen steeds aangenamer worden en warmer des de Noordelijker we gaan. Wat ook heel erg leuk is is om te zien dat je hier de halve maan op de kop ziet, van ons gezien dan! Erg bijzonder om te zien! Na het opzetten van de tent kwamen er een groep T-shirts ontwerpers aan waar we een T-shirt van de route van onze reis konden bestellen of andere shirts die we leuk vinden. Pap en ik hebben voor onszelf een T-shirt met hierop de route van de reis en voor de kleinkinderen allemaal een shirtje. Dus weer goed geshopt!
Om kwart voor 3 moesten we in de truck zitten voor een sunset boot trip over de Choberivier. De boot trip duurde van 3 tot 6 uur ’s middags en het was prachtig! De Choberivier ligt precies op de grens van Zambia en Botswana en we zagen hier ontzettend veel dieren! Wilde dieren! Zoals nijlpaarden met vogels op hun rug, krokodillen, giraffen, aapjes, buffels, kudo’s, slangen, olifanten (zelfs parend en ook vechtende olifanten) ook heel veel vogels waaronder het ijsvogeltje! Maar ook een reiger, hagedissen en dat met een prachtige zonsondergang met mooi rood licht! Het leek gewoon te mooi om waar te zijn! Op een gegeven moment kwamen we heel dichtbij een nijlpaard en toen begon hij flink boos te worden, hij maakte zijn bek helemaal open, dus snel met het bootje wat meer afstand genomen.
Als ik de reis zo bekijk ben ik blij dat dat we in deze volgorde reizen. Je kunt namelijk ook in de andere volgorde deze reis maken, maar dan zou je dit als hoogtepunt meteen al in het begin hebben en dat zou jammer zijn!
In de verte zagen we wat rook, er werd gegrapt dat Misheck al aan het koken is en dat we terug moeten . Helaas moesten we ook weer terug maar wel met een heel voldaan gevoel! Nog even wat informatie over de nijlkrokodil. Deze krokodil wordt maar liefst 7,5 meter lang! Het mannetje is licht van kleur en het vrouwtje wat donkerder.
Na de cruise rijden we terug en is het vanavond de laatste avond met Dave in ons midden. We eten rijst met hot chilli saus, salade met heerlijke fetakaas erbij met als toetje bananen met chocolade erin. We konden met eten heerlijk buiten onder een overkapping zitten met licht ook de temperatuur was nog lekker aangenaam! Misheck hield een lang verhaal over de geschiedenis van Zimbabwe wat ook heel triest was. Even later zijn we gezellig om het kampvuur gaan zitten met Dave, hij vertelde spannende en leuke verhalen over dingen die gebeurd waren bij de delta. Na het verhaaltje was het tijd om naar bed te gaan om morgen vroeg op te staan, om 5.15 uur! Want pap en ik hebben ons opgegeven voor een gamedrive te doen, we vertrekken om 5.45 uur. Maar eerst nog even een belletje naar Noel want die is jarig (al die jarige jobs tijdens de vakantie…) en toen het bed in!