Als een vogeltje over de VictoriaFalls! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu Als een vogeltje over de VictoriaFalls! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu

Als een vogeltje over de VictoriaFalls!

Door: Jenny Geurts

Blijf op de hoogte en volg Jenny

09 Augustus 2011 | Zambia, Livingstone

Dinsdag 9 augustus
6.10 uur… wakker… even naar het toilet en vlug weer terug! Lekker verder slapen want vandaag mogen we langer! En heel toevallig pap ook! Nog even wat gedut maar om half 8 toch maar opgestaan want we konden niet meer slapen, een ander ritme gewend. Lekker om 8 uur ontbeten en gekozen voor een stevig ontbijt: sandwich, ei, bacon, worstjes, bonen, drinken en fruit. Pap en ik kozen ervoor om bij het uitzicht over de rivier te gaan zitten. Het zag er erg mooi uit bij daglicht! Want gisteren hebben we het alleen maar ’s avonds in het donker gezien en dat heb je dat helemaal niet in de gaten. Na heerlijk te hebben ontbeten genoten we nog even van het uitzicht totdat er plotseling een aap tevoorschijn kwam en heel snel de appelkroos van de tafel pakte en een eindje verderop dit heerlijk ging oppeuzelen. Ja, ja er zitten hier inderdaad apen! Pap maar meteen met die aap op de foto gezet met de vraag: Wie is hier de aap?
Na het ontbijt met Kitty, Wim en de kids afgesproken om naar de markt bij de Victoriawatervallen te gaan. Dit is een hele grote markt en hier kunnen we dan nog op zoek gaan naar leuke souvenirs en eventuele nog wat oude kleding en spullen dat we toch niet mee naar huis terug nemen omruilen voor souvenirs.
Dus de tas ingepakt met allemaal spullen om te ruilen, T-shirts, een deken die pap in Namibië had gekocht tegen de kou en nog veel meer. Toen een taxi bestellen bij de receptie en daar gingen we dan met alle spullen! En daar gingen we dan op de markt onderhandelen, maar dit viel nog niet altijd mee. De een was nog eigenwijzer dan de andere en wij natuurlijk nog eigenwijzer dus er ging heel wat tijd overheen voordat we onze spullen geruild hadden. De T-shirts die waren zo weg, voor de deken wilde ze graag veel bieden het was alleen nog even kijken tegen wat we wilden ruilen. Na 2 uur van onderhandelen ben je het dan ook helemaal zat, we hebben nog een paar goede deals gemaakt en toen was het genoeg. We hebben uiteindelijk heel veel mooie souvenirs gekocht en geruild. Hele mooie grote beelden van een Afrikaanse man en vrouw voor ons mam. En een mooie olifant en mooie giraffen en nog veel meer. En toen lekker terug naar het hotel. Het was ook erg warm dus ff de behoefte om lekker te ontspannen was er wel. Bij het zwembad op de camping was het helaas wat te druk, dus kozen we maar voor om in de tuin van het huisje te gaan zonnebaden met een hagedis en een krokodil wat verderop in de tuin, gezellig !
Om 3.45 uur was het dan zover. De Victoriawatervallen vanaf de lucht bekijken. Met een micro light flight over de Falls was een hele mooie bijzondere ervaring. Het is net alsof je een vogeltje bent en ik mocht ook nog zelf sturen ook! Ik had een leuke Duitse enthousiast piloot die helemaal verliefd is op de Watervallen, hij noemt ze ook de Angelfalls en benoemd dat hij God hierin gevonden heeft en zichzelf en al ongeveer 22 jaar hier woont. En weer zag je ook de regenboog! Erg mooi! Vanuit de micro light flight vliegtuigje werden ook foto’s gemaakt van dat je erin zit, deze werden met een camera gemaakt die aan een van de vleugels van het toestel vast zit. Erg leuk om dit terug te zien! Maar wel voor 20 dollars natuurlijk .
Wat Zambia erg bijzonder maakt is dat de wilde dieren hier echt wild leven. Er liep op een gegeven moment een hele stoet olifanten over het vliegveld heen waardoor we even moesten wachten met het maken van een volgende vlucht. Dit maak je zo toch nooit mee! In de andere landen zijn er allemaal hekken gezet om de parken en hier lopen ze gewoon vrij rond. Ik vind dit zelf veel beter, dit maakt het echter en voor de dieren is het ook veel beter. Want het blijkt dat er jaarlijkse zich duizenden dieren dood gaan doordat ze zich in de hekken doodrennen/lopen. De dieren begrijpen niet goed wat een hek is en gaan dan het gevecht met het hek aan wat ze helaas niet winnen…
Na deze bijzondere ervaring gingen we terug naar de camping waar de bestelde T-shirts al gearriveerd waren en natuurlijk eerst betaald moesten worden. Toen een heerlijke koude  genomen, helaas was er geen warm water en toen klaarmaken voor de laatste avond samen op vaste land. Want morgen vertrekken we en zitten we ’s avonds al in het vliegtuig terug naar huis!
De laatste avond was heel gezellig, lekkere vis gegeten, rode wijn. Na een paar mooie woorden van Misheck en namens onze groep was iedereen voldaan en moe en besloten iedereen op tijd naar bed te gaan, alvast krachten opdoen voor de lange terugreis morgen.
Na het inspecteren van de badkamer waar allerlei insecten zaten het bedje ook op gaan zoeken voor een laatste nacht in Afrika… altijd weer apart hoe snel de tijd kan gaan en dat je dan zo lang naar zo’n reis uitkijkt en dat het dan ineens toch zo weer voorbij is. Maar ook leuk om iedereen weer snel genoeg te zien en alle verhalen te vertellen, de souvenirs uit te delen en lekker in je eigen bedje te slapen… weltrusten!