Camperen in Maun dichtbij de Okavangadelta! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu Camperen in Maun dichtbij de Okavangadelta! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu

Camperen in Maun dichtbij de Okavangadelta!

Door: Jenny Geurts

Blijf op de hoogte en volg Jenny

03 Augustus 2011 | Botswana, Maun

Woensdag 3 augustus
Vanmorgen moesten we er weer vroeg uit dit keer om de grens over te gaan naar Botswana. Voor de grens moesten we de schoenen uit ivm mond en klauwzeer. Verder ging het bij de grensovergang heel snel en was er geen strenge controle. Het was zo gepiept. En we mochten de tijd weer 1 uur vooruit zetten.
Vandaag hadden we gelukkig een minder lange zit. We reden naar Maun/Gweta zo’n 450 km verderop. Maun/Gweta vormt de uitvalsbasis voor ons bezoek aan de Okavangodelta. Maun zelf is een snel groeiende stad waaraan een doorgaande weg in rap tempo benzinestations, banken en forexbureaus gebouwd worden.
Onderweg als je naar buiten keek zag je dat de natuur wat eentonig bleef, je zag wat hutjes en huisjes maar ook iets meer gemetselde huisjes. De hutjes zijn wat moderner en niet van leem en hout gemaakt maar echt van stenen en metselblokken. De meeste dorpjes hebben een chief en die chief heeft dan het meest van steen gemaakte huisje en het beste huis. Ook kwamen we vaker voorbij een autokerkhof. Verder moesten we vaak stoppen voor een ezel die de weg opliep of niet goed aan de kant ging. Daarom moesten we de gordels om vanwege dit overstekend wild. Verder merkte je aan de temperatuur dat het warmer wordt. Wat opvallend was, was dat je overal mobiel/internet verkoop tentjes zag. Ook de mensen worden steeds donkerder van huidskeur.
In Maun zelf hebben we wat geld gewisseld in een gebouw dat leeg leek te staan. Het bleek achteraf ook niet het juiste wisselkantoor, er was een minder gunstige koers. Op straat zag je dat mensen bedelden om geld.
In Maun werden de boodschappen bij een supermarkt gedaan voor ons verblijf in de delta. In die tijd heb ik een internetcafe opgezocht en een half uurtje aan mijn verhaal op de site ter plekke gewerkt en het internet was ook nog redelijk snel ook! Lees hier het verhaal ter plekke:
Dag, dag allemaal,
Een berichtje vanuit Maun in Botswana. Afgelopen zaterdag (in het laatste berichtje) vertrokken we naar het wild park Etosha. Hier zijn we 3 nachten geweest. We campeerde in het park zelf, wel omheind met hekken natuurlijk! De camping lag bij een mooie waterpoel van waaruit wij de dieren goed konden volgen. Zo zagen we hele kuddes van wel 21 olifanten voorbij komen, neushoorns, spiesbokken, springbokjes, kudo's, veel jakhalzen, verschillende vogels, giraffen en zelfs een leeuw. Dit zorgde dan ook voor de mooiste plaatjes bij ondergaande zon! 's Morgens in alle vroegte kon je dan ook weer bij de waterpoel gaan kijken of er weer wilde dieren waren. Helaas viel dit in de ochtend erg tegen, waardoor je voor niets vroeg uit je tent kwam. Maar overdag en in de avonduren waren er veel dieren te bewonderen. En 's nachts in je tentje hoorde je de leeuwen brullen! We hebben in 2 verschillende campings gecampeerd. Op de tweede camping hebben we 's avonds nog een nightgamedrive gedaan. Dit was ook erg boeiend en mooi. We hadden ook heel veel geluk met de dieren die we die avond mochten zien. Zo zagen we van heel dichtbij een olifant, hyena's met puppies, vechtende neushoorns, een leeuw met een leeuwin met 3 jongen en een grote leeuw die heel hard begon te brullen tegen het gezinnetje. Dit maakt het wel erg indrukwekkend. Maar de leeuwen lieten elkaar gelukkig met rust.
Na Etosha hebben we gisteren heel lang in de truck gezeten, want we hebben wel 600 km gereden richting een plaatsje aan de Okavangerivier dicht bij de grens van Namibie/Botswana. Waar we aan een rivier vol krokodillen campeerden. Gelukkig waren de oevers erg stijl, dus zaten we veilig:)
Op de camping hebben we nog genoten van een groep Afrikaanse vrouwen en mannen die kwamen zingen, dansen en muziek maakten. Ook nog even mee gedanst. Was erg leuk, maar duurde helaas erg kort. Het ging hierbij natuurlijk om de centen! Het valt wel op dat naarmate je meer in het noorden komt van Namibia de mensen steeds donkerde worden en armer. De mensen wonen allemaal in kleine hutjes van houten palen en riet. Ze zijn erg arm. Je ziet vele kinderen en mensen in rijen langs de weg lopen. Ook vele vrouwen die water op hun hoofd droegen en kinderen op hun rug. Je krijgt nu pas echt het idee in Afrika te zijn.
Vanochtend zijn we de grens over gegaan. Dit verliep allemaal erg vlotjes. Vanavond slapen we op een gewone camping maar morgen gaan we met een bootje over de Okavangedelta waar we 2 nachten op een eiland verblijven zonder douche! We kunnen ons wel op plekken die veilig zijn (dus krokodil vrij:)) wassen in de rivier. En wat nog een leuke bijkomstigheid is, is dat we tussen het wild slapen. Dus we moeten er niet vreemd van staan te kijken dat er 's nachts een olifant langs onze tent staat! Ook gaan we samen met een desbetreffende gids rondlopen en aangezien er zebra's, olifanten, leeuwen, luipaarden en nog veel meer zijn maakt dit het wel extra spannend. Er is gelukkig tot nu toe nog niets gebeurd dus het zal wel handig goedkomen:) We mogen wel geen rode kleren aandoen, kleding die zo min mogelijk opvalt... Zo nog een week te gaan en dan zitten we alweer in het vliegtuig terug. Het gaat snel en voor pap kan het niet lang genoeg duren! Hij geniet van elk moment! Zo ik ga er eind aan breien. Foto's dit keer niet, want we moeten ook zo gaan. Misschien een andere keer...
Groetjes en tot de volgende keer maar weer! Jac en Jenny
Na het bijwerken van het verhaal reden we verder door naar de camping.
Op de camping kregen we verdere uitleg van een jonge versie van Steve Irwin. Bij hem konden we ons meteen opgeven voor een vliegreis over de Delta. Als we met voldoende mensen waren konden we voor 53 euro de lucht in, dus dit viel wel mee qua prijs. Hierna de rugzak alvast ingepakt met de spullen om mee te nemen naar de Delta even goede keuzes maken zodat je niet teveel meeneemt. Daarna de tent opzetten maar er waren ook een aantal mensen die kozen om in een huisje te slapen op de camping. Die mogelijkheid was er ook. Een aantal mensen maakte hier ook gebruik van en dit zorgde ervoor dat we ipv 1 matras, 2 matrassen konden nemen, wat een luxe! En toen tijd voor een douche! Na het douchen weer heerlijk gegeten! Vandaag stonden er aardappelfrietjes, riblapjes, lendensteak op het menu! Echt lekker was het! En pap dronk er weer een lekker wijntje bij!
Vanavond ook even gebeld naar huis want Liv is vandaag jarig. Dus opa moest even bellen natuurlijk helemaal vanuit Afrika!
Om 21.30 uur was het dan weer bed tijd. En later hoorden we dat een koe of stier door de camping opgelopen was. Nou toch goed geslapen!