Veel wilde dieren bij de waterpoel - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu Veel wilde dieren bij de waterpoel - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu

Veel wilde dieren bij de waterpoel

Door: Jenny Geurts

Blijf op de hoogte en volg Jenny

31 Juli 2011 | Namibië, Windhoek

Zondag 31 juli
Om 6 uur hadden we de wekker gezet en 5 minuten voor 6 werd ik wakker. Deze morgen vroeg op omdat we om half 7 een gamedrive haddenn. Het was die ochtend erg koud, dus veel laagjes kleding over elkaar heen getrokken. Voor de vroege vogels was er koffie. Het ontbijt voor mij bestond uit koekjes met warm water met cacao erin. Het was vanochtend bijna letterlijk je tent uitrollen en in de bus stappen. In de bus keken we naar buiten met de raampjes open op zoek naar de wilde dieren. De eerste dieren die we spotten waren 2 giraffen, toen nog een en nog een. Een hele groep giraffen! Toen kwamen we een gnoes tegen, daarna olifanten, toen heel veel zebra’s en daarna zagen we een jakhals die een achterbleven prooi op aan het peuzelen was. Ook kwamen we het hartenbeest nog tegen en een soort kippen die zwart van kleur zijn (gunyfowo). De giraffen gaven een mooie weerspiegeling in het water. Ook was er een grote vogel, een hele kudde zebra’s enveel springbokjes bij het water met een etende jakhals tussen hen in. Verder nog spiesbokken, groep olifanten, groep zebra’s, een kudo, springbokjes en dat allemaal samen bij die plas water. Dit gaf een heel mooi plaatje.
Na al dit moois gingen we terug naar de camping, helemaal vooraan bij de camping lieten we ons eruit zetten. Hier was een winkeltje waar je boodschappen kon doen. Alleen was het daar wel erg duur. Daarom alleen maar wat koekjes en een reep chocolade gekocht. Nadat we afgerekend hadden kregen we te horen dat er ergens een paar cheeta’s te zien waren. Een half uur later zaten we weer in de truck… maar helaas konden we niets spotten. Wel werd het gelukkig steeds warmer. Want met die raampjes open in de truck was het die ochtend behoorlijk koud. Toen nog lekker wat gedut in de truck met de warme zon op mijn gezicht, heerlijk! Toen we terug op de camping kwamen was er een brunch klaar gemaakt voor ons. Ook weer heerlijk! We kregen tijdens de brunch ook bezoek van een soort eekhoorntjes. Deze dieren waren helemaal niet schuw en kwamen heel dichtbij. Maar ja, ze hoopten natuurlijk op iets lekkers te krijgen! Na het eten maar eens de was gedaan met pap, mijn spijkerbroek was hier echt wel aan toe en dat was ook wel te zien aan het water, echt vies! Ook pap had veel te wassen, daarna op zoek naar de wasknijpers en drogen maar in de mooie Afrikaanse zon.
Na het doen van de was even een wandeling gemaakt over de camping. Het is een mooie camping met vele mooie huisje. Ook met een paar zwembaden erin die er erg aantrekkelijk uitzien. Alleen is de temperatuur van het water op dit moment nog niet aantrekkelijk. Ook kwam ik langs een fotoshoot van een damesteam dat kampioen was geworden met sporten, ze kwamen van Windhoek.Daarna lekker naar de waterpoel gegaan met mijn boekje en schriftje. Bij de waterpoel waren 2 olifanten met een hele kudde zebra’s. Maar niet snel daarna kwam er een hele kudde olifanten (maar liefst 21!) met lieve kleine olifantjes erbij. Erg mooi om zoveel olifanten ineens bij elkaar te zien, zeker met die kleintjes erbij. Alleen moest er toen wel weer duidelijk gemaakt worden wie de baas was. Dus even later hadden we 2 olifantenmannetjes die aan het vechten waren.
Aan de waterpoel zagen we ook nog een kudo, de mannetjes hebben echt een heel mooi gewei.

Om half 4 was er nog een gamedrive, maar helaas waren we net te laat doordat we naar al die indrukwekkend dieren bij de waterpoel aan het kijken waren. Maar ja, toen maar weer terug naar de waterpoel gegaan waar we de prachtige zonsondergang konden zien met maar weer liefs 16 olifanten die naar het water strompelden. Inmiddels was het alweer 17.10 uur en het werd alweer frisser… gelukkig mocht ik van Ria haar truitje lenen en kon ik zo van de hele mooie zonsondergang genieten, dit keer had de zon een hele mooie felle rode kleur, echt niet normaal. Die rode kleur wierp een hele mooie rode gloed op het hele landschap en dit zorgde weer voor de meest prachtige foto’s. Wat sluierbewolking zorgde ervoor dat de zon in streepjes onderging en de olifanten zorgden voor een prachtig silhouet.
Vanavond gingen we op tijd eten zodat we ook weer op tijd naar de dieren konden kijken bij de waterpoel. Dit keer waren er 5 giraffen en 2 olifanten. Deze olifanten gingen weer een beetje aan het vechten, het was belangrijk voor hen om te laten zien wie de sterkste is. Op een gegeven moment zag je een van de olifanten plassen, dit is schijnbaar een teken als ze zich gewonnen geven. Interessant om te zien. Wat later zagen we nog een paar neushoorns en veel jakhalzen en een spiesbok. En zo zaten pap, ik en Ria met een fles wijn onder de deken van pap op een bankje naar al dit moois te kijken. Dit was echt genieten!
Helaas werd het wel steeds kouder en besloot ik om 9 uur mijn tanden te poetsen en naar bed te gaan. Vanavond bij Anna in de tent geslapen, zodat ik eens lekker kon genieten van een ongestoorde slaap omdat pap zo actief is vroeg in de ochtend. Wel even ’s nachts er nog samen met Anna uitgegaan om te kijken of we nog wat wilde dieren bij de waterpoel konden spotten… maar helaas er was geen dier te bekennen. Dus toen maar weer snel terug de tent in gegaan en verder gaan slapen. Truste….