Weer home sweet home! - Reisverslag uit Horst, Nederland van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu Weer home sweet home! - Reisverslag uit Horst, Nederland van Jenny Geurts - WaarBenJij.nu

Weer home sweet home!

Door: jacenjennynaarafrika

Blijf op de hoogte en volg Jenny

12 Augustus 2011 | Nederland, Horst

Vrijdag 12 augustus
Dag mensen,
Pap en ik zijn weer veilig aangekomen in dit kikkerlandje. We hebben gisteren nog de zon weten mee te nemen, helaas wil het vandaag niet zo lukken...:(

Het was erg leuk om iedereen weer te zien. We hebben pap goed verrast door hem niet te vertellen dat we door os mam werden opgehaald. Hij was in de veronderstelling dat we met de trein naar huis zouden gaan. Helemaal een verrassing voor ons beiden was dat Liv (opa's kleinkind/mijn petekindje) ook op het vliegveld was. Dit zorgde wel even voor de nodige traantjes, maar dan van geluk.

Inmiddels zijn alle spullen uitgepakt en liggen ze op hun vertrouwde plek, hebben we weer een nacht in ons eigen bedje kunnen slapen en blikken we terug op een geweldige reis, het was echt super!

Wat betreft het dagboek, ik ga nu even een verkorte versie geven van de afgelopen week en daarna ga ik alle avonturen die we hebben meegemaakt meer in details beschrijven in dit dagboek. Zodat os pap strakjes een schitterd dagboek heeft waar hij alles nog eens na kan lezen.

Hieronder volgt de korte versie van de afgelopen week:

mmmm... had ik zonet een heel verhaal hieronder getypd is het plotseling weg pff... is wat. Ik ga het nogmaals proberen...zucht:

Na een nacht op een matige camping, waar we ons nog even konden douchen voordat we de Okavangadelta ingingen, stonden we vroeg op om de truck vol te laden met alle benodigde spullen voor de komende dagen (tenten, matjes, eten enz.). Na zo'n 1,5 uur kwamen we aan bij de delta waar een hele groep mensen uit de omgeving ons opwachtte met hun bootjes. Toen de bootjes vol zaten met al onze spullen mochten wij ook instappen en kon de prachtige boottrip over de delta beginnen naar het eiland waar we 2 nachten zouden verblijven. Tijdens de boottrip had je prachtig uitzicht over het water, het hoge riet, helder water met daarin krokodillen en hippo's die je gelukkig niet zag:)
Sommige bootjes moesten zo nu en dan stoppen om het overtollige water eruit te scheppen. Gelukkig zat mijn vader wel in zo'n bootje maar ik niet:)

Op het eiland werden onze tenten opgezet door de mensen uit de omgeving (zij zullen ook de gehele tijd bij ons zijn en helpen met het eten, afwassen, ons brengen naar verschillende gebieden binnen de delta met hun bootjes). De middag hadden we vrij om te chillen en om 4 uur gingen we voor het eerst de omgeving verkennen. Helaas zagen we alleen verschillende soorten en hoeveelheden poep en wat vogels, maar de grote wilde dieren lieten het afweten...:( Schijnbaar staat het water op dit moment zo hoog dat de dieren naar hoger geleden gebieden zijn vertrokken. Er waren zelfs een aantal dorpen van de mensen onder water gelopen...

Toen we terugkwamen had Misheck alweer een heerlijke maaltijd klaar gemaakt en gingen we om het kampvuur gezellig eten en kletsebetsen en wijn drinken. Daarna op tijd het bed in en hopen dat we 's nachts niet uit de tent hoeven om te plassen. Want je mag 's avonds niet alleen gaan. Ons toilet ligt namelijk een aantal meters verderop in de bush. Hier hebben ze met een schep een gat gegraven waarin je je behoeftes moet doen, ben je klaar dan doe je er wat zand erover en klaar! Ook kun je aan de schep zien of er iemand naar de 'wc' is of niet.
De een schijnt met de zaklamp en controleert of er geen wilde dieren zijn en de ander kan zijn behoefte doen! Spannend allemaal!

De volgende ochtend om 7 uur hadden we onze tweede wandeling. Helaas wederom geen geluk, dit was wel even teleurstelling. Overdag hadden we wat tijd om te zonnen en pap ging samen met Hans in een bootje varen. Er werd al geroepen dat dit nooit goed ou kunnen gaan. En dit bleek ook zo te zijn, want niet lang daarna hoorden we al een plons en een hoop gelach maar ook een gemopper van Hans. Want hij had maar 1 droge broek bij zich en moest hierdoor in zijn onderbroek rondlopen tot zijn droge broek in de boom gedroogd was. :)
's Middags zijn we weer me een boot op zoek naar hippo's gegaan en we hadden nog wat gewandeld en TOEN:
zagen we een grote olifant van dichtbij!!!!
Hett was echt super om van zo dichtbij zo'n groot en machtig dier te bekijken! Want je moet heel stil zijn en niet te dicht bij de olifant komen en hem zeker niet gaan irriteren! 's Avonds hebben we nog heerlijk gegeten, gezongen en gedanst rondom het kampvuur met de locals. Dit was erg speciaal.

De volgende ochtend nog een keer gaan wandelen en wederom stonden we plotseling heel dicht bij een olifant! Met een tevreden gevoel konden we de delta verlaten in de bootjes. Weer lekker genietend in de bootjes en op het water en daarna in de truck langs allemaal dorpjes keerden we terug naar de camping, waar we ons konden opfrissen en klaarmaken voor de vliegtocht over de delta's. Het was erg leuk om in een klein vliegtuigje over de delta te vliegen. Van bovenaf krijg je een beter beeld hoe het er allemaal uitziet en kon je de dieren ook goed spotten.

Na het vliegen verbleven we nog een nacht op de camping. Helaas kregen we weer pech onder weg, maar gelukkig is Dave erg goed in het repareren van de truc. Daarna koken, eten, afwassen en de tent in want de volgende ochtend vertrokken we naar Gweta bij het Chobe nationaal park. 's Middags hadden we een prachtige sunsetcruis van 3 tot 6 uur over de Choberivier. Dit was echt geweldig. Nog nooit had ik zoveel verschillende dieren bij elkaar gezien. Ze lagen gewoon voor het oprapen! Maar dit kun je beter niet letterlijk doen:)

Zo zagen we verschillende prachtige vogels waaronder de ijsvogel, krokodillen, nijlpaarden, giraffen, olifanten, buffels, aapjes, grote hagedis. Zelfs mochten we twee parende olifanten aanschouwen en natuurlijk weer de prachtige zonsondergang! Ook was de temperatuur erg aangenaam op de boot. Want je merkt naarmate je noordelijker gaat het steeds warmer wordt. Met een zeer tevreden gevoel gingen we terug naar de camping voor ons laatste avondmaal met Dave. Met als toetje banaan met gesmolten chocolade erin: jammie!

De volgende ochtend moesten we er om 5.15 uur uit voor een optionele gamedrive door het Chobepark. Dit was super! Met 9 man zaten we in een truck en een Australier die alles wist van de dieren en al voor 13 of 14e keer hier was. We genoten van een prachtige zonsopgang (rode zon), veel springbokken, kudo's, gnoes, wel 400 buffels!, veel aapjes, een zeer zeldzame sabelantiloop, veel giraffen, veel gieren die zich te goed deden aan een prooi, zwijntjes en met als superslot een LUIPAARD!!!! Die maar liefst een paar meten van ons vandaan was en relaxe naast onze truck liep en rustig de bosjes in verdween en nog een keer terug voorbij ons truck reed en toen voorgoed verdween! Dus super mooie kiekjes kunnen maken! Prachtig was het! Wat een kick krijg je hiervan! Die kick ging de komende uren ook niet meer over.

Een paar uur later stonden we alweer bij de grens van Botwana en Zambia. Met een boot over de rivier waanden we ons even in niemandsland en konden we vier landen zien liggen (vierlandenpunt: Botswana, Zambia, Namibie, Zimbabwe. Eenmaal over de grens wachten heel wat mensen ons op met de prachtigste souveniers. Tijdens het wachten aan de grens hebben we ons goed vermaakt met het bekijken van die souveniers en het kopen ervan. Na flink wat handelen waren pap en ik een olifant en wat mooie Afrikaanse beelden rijker:)en wat Namibische geld en dollars armer :)

Nog 70 km te gaan en we waren al in Livingstone op de camping waar ons een grote verrassing stond te wachten! In plaats van de tenten waarin we moesten slapen hadden we heel veel geluk en kregen we allemaal een luxe kamer in een huisje met een tuin waarin zelfs krokoillen lagen te zonnen:) De aapjes vlogen ons om de oren en sprongen van het ene dak en tak naar het andere.

Na ons klaar te hebben gemaakt namen we definitief afscheid van Dave en vertrokken we richting de Victoriawatervallen. Dit was echt adembenemend mooi! Dit wordt dan ook terecht de mooiste plek op aarde genoemd. Wat mooi, en die nevel die er vanaf komt, de prachtige regenboog die je continue blijft zien met de prachtigste kleuren, en het geluid van het water dat naar beneden stort in de diepte was onvergerlijk. Ook zagen we de brug waar vele mensen zich wagen aan een bungeejump. Ook kon je bovenaan de watervallen een stuk door het water lopen. Na heel wat mooie foto's en de sunset te hebben bewonderd gingen we met de groep lekker eten bij een restaurant en doken we op tijd het bed in, want we waren erg moe van deze geweldige dag met al z'n indrukken!

De volgende dag hadden we tot 3.45 uur de tijd voor ons zelf. Pap en ik besloten om samen met nog een aantal gezellige Limburgse mensen :) naar de markt bij de watervallen te gaan. Hier waren heel veel kraampjes waar je heel veel souveniers kunt kopen of je kleren kunt ruilen tegen souveniers. Dus na heel wat t-shirts, broeken, vestjes, dekens lichter te zijn, puilde onze tassen uit van de souveniers:) Na het shoppen nog even in de tuin gezond met de krokodil op de achtergrond :) En daarna maakte we ons klaar voor het microwave vliegen (met een zweefvliegtuig met een motortje) over de Victoriawatervallen. Dit was echt supergaaf om te doen! Zo had je een super zicht over de watervallen en beleefde je het ook weer van dichtbij en kon je alles goed horen en voelen.
Wat grappig is, is dat er plotseling een hele stoet olifanten over de landingsbaan kwam gelopen, zodat er even gewacht moest worden met landen!

Wat dat betreft is het hier een open wild park! Zo moesten we gisteren ook even stoppen voor een olifant die de weg overstak!

Zo en toen zat het avontuur er bijna op. Na het vliegen klaarmaken voor de laatste avond. We hebben gezellig op de camping gegeten en daarna toch nog op tijd het bed in, want iedereen was erg moe. Na helaas niet zo'n lange nachtrust (5 uur wakker :() maakten we ons klaar voor de lange terugreis. Spullen inpakken, ontbijten, fotootjes van de aapjes maken, afscheid nemen van Misheck, de laatste souveniers kopen op het vliegveld en na een lange reis kwamen we aan op schiphol waar we afscheid namen van onze groep en daarna door de poorten liepen van de uitgang en hierbij het einde van de reis een feit was...zucht....

• 13 Augustus 2011 - 08:50

Gert En Hans:

Zo en nu thuis uitrusten voordat jullie weer gaan werken maar met een herrinnering die niemand je meer af kan nemen. En straks met een mooi fotodagboek.
    Nog bedankt voor de souveniers.
    Groetjes.

• 14 Augustus 2011 - 11:57

José Thielen:

Ha Jenny,
    wéér een reis achter de rug. En wéér een waar je veel hebt gezien en meegemaakt. Nu weer genieten thuis.
    Bedankt voor de mooie verslagen en foto's. Groetjes, ook aan je Pap. (Ik zie hem wel weer bij de Jumbo)
    José